Tuesday 1 October 2013

Hälsning från Down under!

Foto © Marianne Myrberg

Det är varmt och skönt men har blåst idag. Tog en 3 h guidad promenadtur genom stan. Sen var jag på Bridge climp över brospannet på Harbour bridge lika länge. Hamnade i en härlig grupp Australiensare och två från UK. Fick massa bra rese- och mattips! 

11 timmar har jag vandrat runt. Blev sushi till middag. Finns 17 % asiater här i Sydney så sushiställen finns det gott om.  Så lång dag och fötterna värker lite. Men det var riktigt skoj att se operahuset på riktigt. Känns som jag gjort en hel del idag. 

Foto © Marianne Myrberg - Sydneys operahus



Foto © Marianne Myrberg -Sydney sky line


Foto © Marianne Myrberg -Sydney Harbour bridge



Foto © Marianne Myrberg - min guide Ross



Foto © Marianne Myrberg - Rolig installation glaskuber



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg-Väldigt trovärdig skulptur

Kort videosnutt från min bridge climb


Min Bridge climb idag! Blåste 80km/h i vindbyarna


Foto © Marianne Myrberg


Vandrade sakta hem genom stan efter att bridge climben var klar. Fick en sån där härlig känsla igen. Tänk att jag är här!! Är härlig temperatur, ca 26 grader.



Foto © Marianne Myrberg




6 comments:

  1. Från härligt barfota strandliv till en livlig storstad, du får verkligen uppleva allt på din resa. Operahuset i Sydney skulle jag också vilja se nån gång. Hittills har jag endast sett det som servettvikning ;-)
    Var rädd om dig!
    Kram från Åsa S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Måste varit en fin servett! Du har ju lite tid nu, passa på! Du ångrar dig aldrig!

      Delete
  2. Marianne, du är en inspiration! Vi läser dina funderingar och förvånas av alla fina bilder, det finns så mycket kvar att upptäcka av världen ser jag nu. Tack för den insikten! Fortsätt njuta och upptäcka, du är värd varje ögonblick. Stor kram!! /Hanna
    ps tänker på dig när jag sitter på balkongen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, tack Hanna! Visst är världen ett underbart ställe! Önskar att jag kunde göra det här minst ett år eller två. Finns så många fantastiska ställen och intressanta människor. ps. Kanske kan ta en fika på balkongen när jag kommit hem. En filt runt benen och en stor kopp varmt te sen skrattar vi oss varma!

      Delete
  3. Du är verkligen bra på att fånga dagen! Kul att läsa och att se på alla vackra foton :) Roligt med att du fick använda yxa! :) Härligt att du fick uppleva det du önskat på Tonga. Jag har varit på Rarotonga...vi var inte så äventyrliga.. Men jag kände igen när du skrev om sången i kyrkan. Jag har nu varit på Irland och det var en trivsam resa med varierande landskap och varierande väder :) Har lagt några foton på facebook. Ha det så jättebra! Kramar CK

    ReplyDelete
    Replies
    1. En av det finaste komplimanger jag skulle kunna få! Tack! Ja, yxan gjorde intryck både i trät och i gubbarna *skratt* Tonga gör mig fortfarande tårögd. Nästa dröm som jag hoppas blir uppfylld är på lördag. Då gäller det dykning för att få chansen att se min älskade Weedy sea dragon. Håll tummarna!!! ps. Ska kika på FB. Irland står på min önskelista. Skulle vilja vara där på min födelsedag något år (17 mars). Tror jag skulle vara mycket speciellt. Kram!

      Delete