Thursday 3 October 2013

Kanske skulle döpa om mig till Dyrberg....



Efter några dagar här i Sydney har jag lagt märke till tre saker som sticker ut markant.

1. Folk tränar ÖVERALLT. I varenda trapp är det någon som springer upp och ner, utegym både stora och små i vartannat hörn. Cyklar och löpare i en salig blandning. Alla med hörlurar i öronen.

2. Det är i stort sett omöjligt att hinna över ett övergångsställe innan det blir rött. Men jag är kanske bara mer lik min Pappa än jag tror. Mamma hade säkert hunnit både fram och tillbaka.

3. Alla är otroligt hjälpsamma. Jag behöver bara stanna upp i 40 sekunder och se förvirrad ut så frågar någon vart jag ska och om jag behöver hjälp att hitta. Otroligt måste jag säga. Har jag karta i handen tar det mindre än 20 sekunder.


Onsdag

Idag blev det cykeltur med Bonza Bike Tours. Väldigt trevlig runda måste jag säga. Tog ca fyra timmar och vi cyklade lite drygt två mil. Detta på trottoarer, parker, bakgator, bostadsområden, upp och ner. Vi var ca 7 st och Adam var vår guide. En blivande kändis (skådespelare) så håll ögonen öppna. Kan bli en "Jag mötte Lassie" av det här *skratt* Det bästa var att den kompletterade min guidade promenad tur från i tisdags väldigt bra. Har fått en bra känsla för Sydneys city område. Kul när man hittar utan att behöva hjälp eller karta.



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg - Uppe vid observatoriet



Foto © Marianne Myrberg -Harbour Bridge - vackert på nära håll



Foto © Marianne Myrberg- Bron byggdes från två håll, dom lyckades ganska bra på att mötas i mitten.



Foto © Marianne Myrberg - även sporttokar vilar ibland



Åt lunch på Lord Nelson Brewery. Ska enligt utsago vara bästa ölstället i hela stan.... Jag är ju inte direkt rätt kvinna att avgöra det men jag fick prova några sorter. Blev också en köttpaj. Mycket engelskt!



Foto © Marianne Myrberg - Lord Nelson Brewery




Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg - Adam i fullt skådespelar skägg (borde visa bilden från hans visitkort, en riktigt snygging!)



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg - Adam, Patrick och Loes (alla inom film/teater)



Efter cykelturen var jag inte säker på vad jag skulle göra men då Sydney Wild life zoo (bara inhemska djur) låg ganska nära så tänkte jag "-Varför inte". Promenerade ner till Darling Harbour. Väl där fick jag bra rabatt om jag valde två ställen istället för ett. Sydney Aquarium stog ju på önskelistan så jag slog till på det direkt.


Wild life var väldigt trevligt måste jag säga. Man hade fin närhet till djuren och personal som mer än gärna berättade. Lärde mig massa roliga fakta som ni kan få höra över något annat än öl om ni är intresserade. 

Såg mina första Koalor, och med risk att bli hudflängd så måste jag ju undra vad det är som gör dom så söta att dom är det absolut populäraste Australiensiska djuret. För mig ser dom mest trötta och lite nyvakna ut (ursäkta).

Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg



Efter wild life så bestämde jag mig för att gå på Sydney Aquarium direkt då dom hade öppet till kl 20 och ligger runt hörnet. Frågade i kassan om man hinner runt i lugn och ro på ca 2.5 h. Absolut sa dom. Jag går med spänning in och hoppas att det ska finnas Weedy sea dragons.

Akvariet är väldigt trevlig det också. Jag vandrar förundrat runt och försöker njuta av allt. Får erkänna att med mina senaste fantastiska snorkel veckor så gav jag kanske inte alla akvarier den tid dom förtjänade. När jag kommit nästan runt blev jag lite fundersam. Har dom inga Weedysar? Dom hade en otroligt fin sjöhäst utställning så jag tyckte det verkade konstigt. Beslöt mig för att fråga. Naturligtvis låg dom tidigt i utställningen. Jag hade nog varit lite för ivrig... Men fick hjälp att gå personalvägen så jag inte behövde gå runt i alla labyrinter a la IKEA hela vägen tillbaka. När han visade mig akvariet och jag såg den höll mitt hjärta på att stanna. Jag fick tårar i ögonen (att jag ska vara så blödig). Han skrattade och klappade mig på ryggen "- Dom är verkligen fantastiska, eller hur" Jag kan ju inte annat än att hålla med. Fanns en Weedy sea Dragon som lurade bakom sjögräset och en Leafy Sea dragon som gjorde allt i sin makt för att få lite uppmärksamhet från mig. Jag försökte ta lite kort med dom blev inte bra så jag bara tittade. Efter en stund bestämde den sig för att jag nog inte skulle ge mig så han/hon tog en liten tur runt akvariet. Dom är förvånansvärt stora. Och bara så otroligt fina. Jag insöp varenda liten detalj. Allt från sidan till hur den ser ut bakifrån. Otroligt måste jag säga. Som tagen direkt ur en saga. Verkligheten slår fantastin med hästlängder. 

Efter ett tag kom två vakter och ställde sig med mig. Pratade lite och sa att nu måste du tyvärr gå för vi stänger. Jag såg nog lite förvånad ut. Då sa dom att jag stått där i nästan två timmar och att dom hade följt det via en monitor. Dom tyckte det var riktigt roligt. 

Jag fick hjälp att gå en snabbare väg ut till present shoppen så jag skulle hinna handla. Frågade vad dom hade för något med Weedy´s på. Inget! Jag frågade förvånat varför? Kassörskan sa att hon jobbat där i fem år och jag var den första som någonsin frågat. Så kan det vara här i livet. Att jag alltid ska gilla det udda. Men på dykshoppen hade äldremannen en Weedy leksak han visade mig. Den var hans privata men vem vet, om jag får lyckan att se en i verkligheten så kanske jag kan övertala honom om att få köpa den...


Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg

Promenerade hem trött men glad. En bra dag!

Foto © Marianne Myrberg



Idag Torsdag

Idag är första dagen jag använt regnjackan på hela resan. Funderade i morse på vad jag skulle göra. Regnet hängde i luften. Museeum eller ut och åka tåg.... Promenerade ner till centralstationen och kikade på tavlan. Såg Koghara och kom ihåg att jag hade mailat med en dykfirma ute vid Botany Bay för ca 1 år sedan. Sagt och gjort. Löste biljett och bestämde mig för att försöka uppfylla dröm nr två på listan och en av anledningarna till att jag valde Sydney. Ut och leta vidunderliga varelser. 

Tåget tog ca 20-25 minuter. Hoppade av och försökte hitta någon form av karta. Efter några minuters letande gick jag in och googlade. Fick upp Abyss divers och deras adress. Sagt och gjort. Letade buss och efter lite efterforskning så hittade jag rätt. Väl på bussen frågade jag busschauffören om han visste vart det låg men han hade ingen aning men lovade hålla utkik då PADI butiken skulle ligga precis vid en av hållplatsern. Efter ca 15 minuter ropar han högt. - "Jag ser den! PADI står det där! Hade jag ingen aaaaaning om! Lycka till!".

Alla i butiken tittar lite undrande när jag kommer in. Får senare veta att hit kommer mest lokalbefolkningen. Berättar (kanske med lite mycket känslor) att jag så hemskt gärna skulle vilja se en Weedy Sea dragon. Alla skrattar. Tyvärr så har dom inga dyk som inriktar sig på dom i helgen men en annan dyknining på söndag där man ev. kan få se någon om man har tur. Jag blir tyst (funderar). James frågar då om det är viktigt. Jag berättar att det är en av två anledningar till hela resan. Helt plötsligt är hela butiken involverad. Slutar med att James lovar att försöka få tag i en privat Dive Master för mig till på lördag med två dyk inriktade på just Weedy Sea Dragon. Jag hade kunnat krama alla i butiken! 

Han lovar komma tillbaka till mig så fort han fått svar på mailet han skickade ut. Kostar en arm och ett ben men får jag bara se åtminstone en så vet jag inte ens vad jag tar mig till. Jag frågar om det finns något jag kan göra medan vi väntar på ett ev. svar. Dom tittar alla på mig och skrattar och säger i kör med nekande huvuden . -"NEJ". Skratt igen. Han säger att det är nog bäst att han mailar mig så jag kan åka in mot Sydney igen, ifall att svaren dröjer. Sagt och gjort. Tråcklar mig tillbaka mot stan och stannar och köper ett SIM kort så jag åtminstonde ska kunna ta emot mail. 

Mailet kommer ganska omgående. På lördag smäller det! Bokstavligen! Först två dyk sen fyrverkeri av sällan skådat slag. Har lovat mig själv att få vara hur känslosam jag vill på lördag. Ett fyrverkeri i världsklass att fira om jag fått uppleva en av mina stora drömmar. Så nu MÅSTE ni hålla alla tummar och tår. Kan jag ha sån tur igen? 


Foto © Marianne Myrberg


Väl inne i Sydney igen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Vädret var på bra humör igen så jag promenerade ner mot Circular Quey, fotograferar lite och insöp atmosfären. 



Foto © Marianne Myrberg

När jag kom ner såg jag att färjan till Manly gick om 7 min. Bestämde mig snabbt att åka ut. Tar ca 30 min och ger en härlig vy över Sydneys skyline. Manly är ett härligt ställe med en riktigt fin strand - Manly Beach. Njöt tills mörkret började falla och tog mig med färjan tillbaka mot Sydney.



Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg -Inget för dig Putte!


Vackert att få njuta av stadens ljus från vattnet. Ursäkta att kvaliten är lite dålig på filmen men det var väldigt mörkt.



Foto © Marianne Myrberg


Har promenerat mesta tiden här men när jag ändå hade busspasset så tog jag bussen genom hela stan tillbaka till hotellet (normalt en promenad på lite dryga timmen). Av en ren tur så kom jag till en busstation med en av bussarna som verkade gå förbi i närheten av mitt hotell. När bussen kom så frågade jag chauffören. Kunde knappt hålla mig för skratt när han började prata som Lev i Armageddon -" yeeeas, thiis bus goes oover Riley streeeet. I wiiill leet ju know". Blev inte sämre av att dom inte har högtalare i bussen utan han lutar sig bakåt och ropar ut i den överfulla bussen "Youu that wanteed Riiley streeet, it is the next stoop". Mycket riktigt, hamnade i korsningen direkt utanför hotellet!

Nu ska jag kasta mig i säng. Så mycket att se och göra att sömnen fått stå lite tillbaka. Men på söndag tänkte jag åka ut till Bondi Beach och bara sola och bada så då kan jag vila ikapp lite. Fram tills dess blir det fullt upp! Kan helt enkelt inte låta bli. Fick lyckorus idag när jag promenerade ner mot the Rocks. Tänk att jag får göra det här! Resan är verkligen allt och lite till så här långt!

Hörde att ni har en fin höstdag hemma. Njut!

Kram alla fantastiska!


8 comments:

  1. Kram på dig! Det är så roligt att läsa om din resa! /Sofie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att du är med på ett hörn Sofie! Och tack för att kommentaren! Pussa hela ligan hemma!

      Delete
  2. Håller tummarna för att din dröm om att se Weedy Sea Dragon slår in!
    Kram
    Åsa S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Åsa, visade sig att jag behövde all tur jag kunde få men det gick!! Tack för hjälpen!! Kram!!

      Delete
  3. Jag börjar tro att du är "Flickan med guldbyxorna" Härliga bilder, och sköna texter, och gratis för mig som bara tittar på.Kramisar från Kärmor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om så väl vore! Ligger många hårt slitna timmar bakom alla nöjen, men det har det varit värt! Är lyckligt lottad som har kunnat gett mig själv möjligheten att få uppleva allt det här! Det här är verkligen livet!! Halva resan kvar! Puss i massor!!

      Delete
  4. Håller med Kärmor, allt är gratis för oss att följa dina upptäcksfärder! Puss! Vi älskar dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att ni följer Mammaoch att ni lämnar lite kommentarer! Puss!!

      Delete