Thursday 31 October 2013

Hong Kong!!

Så är jag då i Hong Kong! Varmt och mysigt! Härlig stad! Väldig kontrast till mina senaste månaders resmål. Höga hus och mycket folk, vattnet har dom dock gemensamt. Har vandrat omkring och njutit av alla kinesiska tecken och skyltar. Tagit en tur på vattnet. Här känns det verkligen som i en annan värld.




Foto © Marianne Myrberg - Hong Kong by night





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg - Lite öst möter väst





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg - 7 miljoner människor bor det här i Hong Kong....





Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg - Krock precis framför bussen






Foto © Marianne Myrberg


Hygien är en stor fråga här där det är så myckt folk. På flygplatsen sa dom att man ska anmäla om man blir kraftigt förkyld när man är här.... Pepper, peppar så hoppas jag att jag får avsluta lika frisk som jag fått vara hitills. Det enda jag haft är ett skavsår på en av tårna efter mina simfenor. Helt otroligt med tanke på att jag tagit 13 flyg, otaliga buss-och taxiresor, färjor, linbanor, tunnelbana, tåg, båtar, klättrat på broar, vandrat i regnskogen, åkt fyrhjuling i ödemarken, badat i vattenfall, fångat getter med lasso, padlat kajak ensam till öde stränder, gjort 10 dyk, snorklat med valar, hajar, rockor, sköldpaddor och gått barfota på morgonpromenaderna i snart två månader.... 


Foto © Marianne Myrberg - hissknappen






Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg - Svensk ingenjörskonst från 1800-talet






Foto © Marianne Myrberg - Jag gillar Hong Kong!





Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg



Sista inlägget för den här resan. Det har varit helt sagolikt härligt. Jag har träffat massor av underbara människor, morgonpromenerat på den ena vackra stranden efter den andra. Fått två av mina största drömmar uppfyllda och sett sagolika djur och natur både under och över ytan. Resan har varit så mycket mer än jag någonsin vågade drömma om och inte en enda gång har jag känt mig ensam. Är så otroligt tacksam för allt jag fått uppleva. Känner mig så otroligt lycklig! 

Tackar för alla kommentarer via mailen, Skype, här på bloggen och på Facebook!! Det har varit roligt att få dela lite av resan med er! Har varit riktigt roligt att kika in och titta vad ni skrivit. Så vad säger ni? Finns det intresse att följa mig även på nästa resa? Den blir förhoppningsvis av redan i februari. 

Nu ska jag ut och ta en sista sväng i Hong Kong-natten innan det är dags att packa väskan för sista gången den här resan . Varmt och skönt ute och man skulle kunna kalla Hong Kong det tusen blinkande ljusens stad. Väldigt vackert kvällstid!

Kvällens sista bilder:

Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg


Ha det gott och har ni tid så kom gärna över på en fika. Kan behöva alla värmande kramar jag kan få!

Kramis i massor!!

/Marianne









14 comments:

  1. Jag vill jättegärna träffa dig och höra om alla äventyr! Det har varit så roligt att följa dig på bloggen. Stor stoooor kram!
    Hanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Hanna Montana!
      Fika på din balkong snart? Eller kanske ska slå till på en middag direkt, har ju inte hört om era senaste resor....
      Kram!!

      Delete
  2. Har varit kvällsnöjet i två månader nu att läsa om din otroliga resa och se alla helt underbara bilder!
    Lycka till på hemresan!
    Kramis
    Sofie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Soffan!
      Vad kul att du läst.
      Skype date någon kväll?
      Kram!!

      Delete
  3. Uäääää jag saknar Hong Kong!! Kan du ta med dig lite dum sum hem till mig?? ;) kraam!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry att jag missade det här Stina men blir det stop over i Hong Kong på nästa resa ska jag tänka på det. Kram!

      Delete
  4. Välkommen hem! Ma o Pa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mamma! Var underbart att krama på er! Puss!

      Delete
  5. Hej! Trevligt att jag fick göra dig sällskap på dina sista två och en halv timmar av resan! Inte så svårt att hålla sig vaken i ditt sällskap. Lycka till med jobb, resor och sov så gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack detsamma!
      Hoppas middagen var trevlig.

      Delete
  6. Självklart vill jag följa dig även på nästa resa. Det har varit jätteroligt att få ta del av vad du upplevt och se alla dina fantastiska bilder. Jag är så glad för din skull att resan blev så bra och lyckad! Själv fick jag åka till Hällsjön några dagar (höstlov) , Dalarna är fint det med... ;o) Hoppas jag får ge dig en riktig kram snart. P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalarna är fantastiskt!
      Hoppas kunna åka upp i helgen.
      Kram ska vi nog kunna få till snart!

      Delete
  7. Great photos! reminds us of the very pleasant time we spent with you in Hong Kong. Thanks for giving us access to your blog. The pictures in Fiji and Tonga are amazing. A dream for the next trip : )
    Best wishes, George and Eva from Canada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi George and Eva!
      Hope you had a really good rest of your trip.
      Thank you for the nice comment and thank you for the company! I am planning my next trip so if you have the time please keep a watch out on the blog and stay in touch. Would love to hear about your next trip!

      Merry Christmas!
      Marianne

      Delete