Saturday 26 October 2013

Stora barriärrevet eller himmelriket, vilket man nu föredrar att kalla det.

Har haft fyra fantastiska dagar på det stora barriärrevet! Önskar att jag kunde stanna längre. Dykningen har gått otroligt bra och jag är så nära salig man kan vara! Kan nog bli en dykare av mig tillslut iallafall! Öronen har klarat 9 dyk på tre dagar!

Lättare sagt än gjort att ta fina skarpa bilder under vattenytan. Men så roligt!! Tyvärr så har jag ingen extra ljuskälla till min lilla kamera så det har inte blivit så många bilder. Så fort det blir lite djupare försvinner alla färger, speciellt det röda, och man behöver extra ljus. Men inget ont som inte har något gott med sig, jag har fått massor av god träning i "boyancy"-kontroll! Spricker nästan av glädje så kul är det!!  Länkar till min dykbuddy Robbies hemsida när jag har tillgång till den. Hoppas han lyckades ta fina bilder på vårt första nattdyk som var helt otroligt! Vi såg massor!! Robbie har t o m fått några bilder publicerade och fotograferar mycket så jag är hoppfull!

Nu när det verkar som att jag hittat en teknik för öronen att klara av att dyka så ska jag nog försöka utöka kamertillbehören lite.... Resa lätt kan jag bara glömma *skratt*

Har sett olika sorters haj  i mängder, bland annat den sällsynta gitarr hajen!! Så ovanlig att några av dykpersonalen inte ens sett någon.  Robbie och jag fick en liten uppvisning av en under andra nattdyket. Dom andra var så avundsjuka, så yey! Jag fick dessutom leda dyket.... är en väldig speciell känsla att simma ut i mörkret själv. Men bra kompassträning!

Sett rockor, lejonfiskar, sköldpaddor, cuttle fish, pappegojfiskar, anemoner, flat worms i olika skepnader, stora Mauri wrasse (även åkt med en bit då man kan hålla upp handen och bli skjutsad en bit- mycket mjuka), oändligt antal koraller och fiskar i massor. Kommer inte ens ihåg alla just nu. Har varit helt fantastiskt!



Foto © Marianne Myrberg - Stora Barriärrevet




Foto © Marianne Myrber- ovan ytan



Foto © Marianne Myrberg - Mauri Wrasse



Foto © Marianne Myrberg - Dom är ganska stora



Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg-jättemusslor ca 1,5m långa och troligen runt 140 år




Foto © Marianne Myrberg - Christmas tree worm - en liten favorit! Finns i många färger.



Foto © Marianne Myrberg - Min coola buddy Robbie med en Mauri Wrasse




Foto © Marianne Myrberg - Flat worm




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg- medpassagerare






Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg - Cuttle fish



Foto © Marianne Myrberg - Box fish




Foto © Marianne Myrberg -jag har inga filter eller korrigeringar, så här ser det ut! Vackert!!




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg - Parrot fish




Foto © Marianne Myrberg - Site genomgång




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg- Det är tröttande att dyka 4 ggr/dag





Foto © Marianne Myrberg

Undrar om jag skulle klara att följa med en segelbåt runt jorden ett år. Följa bästa vädret, dyka, snorkla, lära mig laga till fisk, se otroliga saker och bara vara....

Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Nu ska jag ut och njuta av fantastiska Palm Cove där jag bor i 5 nätter. Vill inte ens tänka på att det snart är dax för hemfärd. 30 grader och bara så vackert överallt!

Kram!!




8 comments:

  1. Glad för din skull att dyken gick utan besvär, otroliga bilder som alltid. Ha det bäst! Kärmor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det är allt annat än lätt att fotografera under vattnet. En ljuskälla ska införskaffas! Kram!!

      Delete
  2. Nu vet vi vad det innebär att vara född fisk! Helt underbart att allt har fungerat. Puss Ma o Pa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamma det är så rofyllt där nere. Vackert, tyst, lungt och så spännande!

      Delete
  3. Har saknat dina inlägg... blev nästan lite orolig för dig. Va härligt att det funkar så bra att dyka! Kram P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var otroligt roligt och jag var så lycklig att det gick! Kram!!

      Delete
  4. Säger som Petronella, vilken tur att öronen låter dig uppleva alla dessa undervattensäventyr! Mycket vackra bilder, som alltid! Kram Åsa S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Åsa, är så roligt att du skriver lite. Ja jag tror att jag hittat en teknik för öronen som kan fungera. Längtar tills jag kan prova igen. Går det kan jag inte bli lyckligare. Kram!

      Delete