Friday 11 October 2013

Sydney-Cairns


Dagarna går i rasande fart vilket dessvärre inte kan sägas för internethastigheten här i Australien. Den är näst intill plågsamt långsam. Nedladdning av bilder är en utmaning. Så det blir lite färre blogginlägg.

Men här kommer iallafall en liten sammanfattning av det senaste dagarna. Har laddat upp med choklad och fotpall på balkongen så får vi se hur det går.

Måndag 7/10
Vaknade tidigt och försökte få ordning på alla saker. Man bor in sig ganska bra under en hel vecka på en och samma ställe. Checkade ut vid 10-tiden.  Skulle träffa Janine, Chris, Skye och Jake. Familjen som jag träffade på Botaira resort på Fiji. Mötte upp dom vid färjan från Manly där dom bor. Dom kom hem från Fiji  bara häromdagen.

Det var superkul att se dom igen!  Dom hade en helt underbar picknick med sig så vi gick till Botaniska trädgården och satte oss i gräset. Botaniska parken är stor med massor av roliga växter och stora öppna ytor. Picknicken bestog av räkor, några röror, majschips,  ost & kex, rökt lax, olivbröd, lite bubbeldricka,  jag minns inte allt. Smakade utsökt! Riktigt, riktigt lyxigt kändes det att äta lunch i gräset med första parkett till Sydneys skyline och härligt sällskap.



Foto © Marianne Myrberg - Skye, Chris, Jake och Janine


Foto © Marianne Myrberg

En väldigt trevlig förmiddag.  Jag hoppas vi håller kontakten.


Tar en grupptur längs kusten upp till Cairns i 16 dagar istället för att köra själv. Turen täcker in många av de saker jag skulle vilja göra. Kommer bli mer av en backpacker resa än vad jag haft tidigare så vi får se hur boendet blir. Jag har ju bott helt fantastiskt hittills måste jag nog säga. Har dock bokat singelrum där det går. Stora gemensamma sovsalar känns lite för mycket. Men backpackerställena ser inte allt för hemska ut så här långt får erkännas....


Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg



Skulle träffa gruppen kl 15 på den tydligen välkända baren Scary Canary.

Foto © Marianne Myrberg


Jag verkar fortfarande gå på Fiji tid så väl framme vid mötesplatsen var jag sen och  dom hade redan åkt ner till Circular Quey. Men efter en lätt löptur och en rabatterad taxiresa så han jag ner. Champagnelunch med vänner var mer än en godkänd ursäkt till att jag var lite sen visade det sig.  Det var lite skönt. " No worries" som alla säger här. Båtturen var rolig och alla var avslappnade och glada.

Hade middag med hela gruppen (tror vi blir 11 personer) och den består till större delen av ensamresenärer. Vet inte hur internetmöjligheterna (och tiden till det) ser ut under resan så jag försöker hålla igång en lite rese dagbok så länge.

Tisdag 8/10
Vi packade ihop tidigt och drog iväg mot Blue Mountains. Vad ska man säga. Makalöst vackert! Vandrade runt i två av områdena och såg bland annat de tre systrarna. Legenden säger att tre bröder  planerade ett kidnappningsförsök av tre väldigt vackra systrar. I ett försök att skydda  systrarna förvandlade medicinmannen  i deras by alla tre  till sten. Tyvärr blev han dödad i stridigheterna och ingen annan kunde förvandla tillbaka systrarna till mänsklig form. Så nu står dom där som en av världens äldsta stenformation.


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg -De tre systrarna



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Åkte vidare för övernattning i Newcastle. Gick en härlig långpromenad längs stranden upp till fyren i skymningen. Mysigaste sommarvärmen och sällskapet härligt. Försökte hitta "The Souther cross" på stjärnhimlen men utan framgång. Får nog fråga någon infödd för jag måste ju bara se den innan jag lämnar Australien. 

Onsdag 9/10
Tidig avfärd mot Arrawarra Spot X surf camp. Intressant ställe. Dom som ville fick prova att surfa. Gick bra. Alla som provade lyckades stå mer eller mindre på brädan. Njöt av dagen på stranden med Frauke, Jill och Mareike innan middag.


Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg - Frauke, Jill, Mareike och jag


Foto © Marianne Myrberg -Skum liten filur, någon som vet vad det är?


Bodde i små containrar. Jag hade sjöutsikt, liten dusch och toa på rummet så jag kan inte klaga. Väldigt välordnat mitt i sin enkelhet. Men det var kallt på natten i plåtskjulet, riktigt kallt. Brr...


Foto © Marianne Myrberg



Torsdag 10/10
Tidig avfärd igen. Tur att jag har lite semester efter den här turen. *skratt* Kontrast till min nu inarbetade vana att följa mat och sovklockan. Totala sträckan på våra 16 dagar blir över 3500 km med längsta sträckan 700 km så jag är glad att jag skippade egna bilalternativet. Är skönt att slippa köra så långa sträckor själv så tackar Josefin för tipset och fixet. Stannade och kikade på kängurur som finns lite överallt. Dom är ganska söta men man får inte komma för nära då drar dom direkt. Finns även Kakaduor överallt.


Foto © Marianne Myrberg



Foto ©Marianne Myrberg- Titt ut!



Foto © Marianne Myrberg



Kom fram till Byron Bay tidig fm. En liten hippi stad. Mycket mysig! Den lunkar tydligen på i sin egna lilla takt och alla butiker är personliga, inga stora kedjor får etablera sig här.


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Många kändisar har tydligen hus här. Dom jag minns var Hugh Jackman, Olivia Newton John och Paul Hogan. Finns en del udda personligheter som skulle varit så roligt att fotografera men jag vågade helt enkelt inte. Fotograferandet över huvudtaget blir det inte så mycket av under turen. Schemat är strikt men jag får se mycket. Mycket mer än om jag hade bilat själv.



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Var upp till Byron Bays fyr som låg riktigt vackert (vilket fyrar kanske i o f s oftast gör) och såg både Knölvalar och en hel del sköldpaddor i det klara vattnet. Ingen haj dock vilket tydligen är ganska vanligt. Spenderade dagen här innan vi packade i hop och for till Brisbane.



Foto © Marianne Myrberg - Vackra Byron Bay



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg- Knölval på avstånd


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Han inte göra Brisbane utan blir mer av en övernattning men jag har ett jättefint rum. Middagen var den bästa hittills! Riktigt, riktigt god.

Vi tappar Phil och Tobias här och får nya medresenärer istället.


Fredag 11/10
Nu är vi vid Rainbow beach. Har precis ätit en god middag. Sitter på balkongen och försöker få lite bättre internet mottagning.

Stannade i Noosa på vägen hit.Supercharmig liten stad. Här hade jag gärna stannat ett tag. Vandrade längs kusten ut till Hells Gate i Noosa national park. Väldigt vackert! Såg valar idag igen. Dom har tydligen börjat migrera. Dave trodde det var sista veckan man kan se dom för den här säsongen.



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg





Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg


Var in till Noosa åt lunch och shoppade lite. Frågan är bara hur sakerna ska få plats i väskan. Funderar på att kolla upp vad det kostar att skicka hem lite saker. Inget jag har med mig har dock varit onödigt.

Vädret är supermysigt! I morgon blir det en lugn dag här vid Rainbow beach. Vår chaufför och guide Dave ska ha sin lediga dag. Sol, bad och lite sand-boarding tror jag det blir. I övermorgon bär det av till Frasier Islands!!

Kram!!

Ps. Liten rolig Australien fakta

Foto © Marianne Myrberg - Den tunna tuben längst fram i bild som går över vägen är en vilddjursövergång för tex koalor.

2 comments:

  1. Vilka fina vyer!!! Skönt att du inte kör själv. Älskar dig! Puss! Ma o Pa

    ReplyDelete
  2. Det är väldigt vackert här på östkusten! Fördelen med gruppresa är ju att jag får se massor, Mycket mer än om jag reste själv. Nackdelen är kanske just att man inte kan stanna så länge man vill på vissa ställen eller svänga av när något ser mysigt ut. Men det är skönt att slippa köra 3500 km själv. Kram Mamma!!

    ReplyDelete