Monday 23 September 2013

Än är jag tydligen inte över kullen

Fått tacka nej till ett giftermålserbjudande idag. Började med en tripp ner för Siratoga river. vackert och i gott sällskap av ett gäng Australiensare. Stämningen på topp!  


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg -Otroligt vänligt folk alla vinkar



Foto © Marianne Myrberg-Stannade vid en by högt uppe längs floden.

Blev välkomnade av Ori som var vår guide. Han är den enda i sin by som varit utomlands och en av få som talar Engelska (de yngre lär sig Engelska i skolan). Han spelade rugby i Nya Zealand i två säsonger. Han bjuder in oss på en Kava cermoni.



 Foto © Marianne Myrberg - Ori

Hade härligt sällskap av bland annat Bob och Dawn som är här för sitt barnbarns bröllop i veckan.
Äldsta mannen i vårt sällskapet fick representera oss vid presentation för hövdingen i byn. Det var Bob. Av tradition ska man ha med sig Kava. En rot som används till att göra Fijis nationaldryck.


Foto © Marianne Myrberg - Dawn och Bob
På väg upp till byn passerade vi en race bana för hästar. Dom har en egen avlad liten hästsort till detta.Varje torsdags tävlas det. Bara två deltagare i varje race så det är vinna eller försvinna.


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg
Byns invånare består av 18 familjer. Byn byggdes 1963 efter en stor översvämning då gamla boplatsen lämnades. Första huset är det till höger i bild. Det är inte i bruk längre med då det var det första så får dom inte ta ner det för att få en bra rugbyplan så dom hoppas att det ska rasa i en storm. Husen har namn så man säger aldrig ägarens namn tex Gå hem till Myrberg. Det anses oartigt. Husen har även två dörrar, oftast bredvid varandra. Den ena är för gäster och den andra för barn och familjemedlemmar. Måndagar arbetar man för byn men tisdag - lördag kan man arbeta för sin egen familj. Inga maskiner används i jordbruket, allt odlas ""Fiji time" dvs långsamt. Barnen simmar över floden varje dag till skolan. 


Foto © Marianne Myrberg

Modern sjukvård utnyttjas i väldigt liten skala, utom vid barnafödande. Benbrott fixas tex av en familj i grannbyn.

Foto © Marianne Myrberg

Dom fick el förra året.

Foto © Marianne Myrberg

Efter den lilla rundturen. Blev vi traditionsenligt hälsade med en Kava ceremoni. Den tar sin lilla tid och det finns strikta regler att följa. 






Efter ceremonin åt vi lunch. Maten var riktigt god. Många små wraps, röror och köttbitar. Inga möbler så allt intas sittandes på golvet.  Efter maten dansade vi. Riktigt, riktigt roligt. Jag fick ett giftermålsserbjudande och en förfrågan om att få erlägga audiens hos mig i morgon. Jag tog nog inte saken på så stort allvarligt förrän vi såg vår kaptens min när jag fick sällskap ända ner till båten och en slängpuss. 



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg - Damerna i det enkla köket.



Foto © Marianne Myrberg - väckarklockan



Foto © Marianne Myrberg - Många kom ut och vinkade hej då



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg -Kapten Pati

Rolig dag och inte så turistig som jag var rädd för. Träffat många roliga familjer som vill följa min resa via bloggen. i morgon packar jag för att röra mig mot Yasawa öarna. Där finns det inget internet så det blir kanske inga dagliga blogginlägg på 5-6 dagar.

Hörs!





8 comments:

  1. Vilket naturnära liv de har, och barnen får simma, inte gå, till skolan det låter häftigt. Fina kort som alltid och målande berättelse. Att få ett giftermålserbjudande det var inte illa.....
    Ha det härligt på Yasawa-öarna! Kram från Åsa S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Åsa.! Ja barnen hade många snillrika uppfinningar för att hålla skolböckerna torra. Kram!

      Delete
  2. Vilken tur att du tackade nej!!! Längtar till nästa bilder och rapport! Var rädd om dig! Kram o Puss! Ma o Pa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ska jag mamma.Håll tummarna att mantorna fortfarande är kvar där ute. Vore fantastiskt att få se dom.Kram! Älskar er!

      Delete
  3. Gläds med dig , skulle gärna vara med om äventyret.Jag kommer att sakna morgon- stunden då jag nyfiket tittar på bloggen...... ha det bäst så länge. // Kärmor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Annie! Hoppas på fantastisk snorkling och kanske några dyk. I övrigt vita stränder, turkost vatten och vänliga människor.Ska vara väldigt vackert där ute. Kanske hinner jag läsa lite. Har bara hunnit läsa en halv bok....

      Delete
  4. Bilden med det skrattande barnet är en mycket bra bild!

    ReplyDelete
  5. Tack Uffe!! Kram i astronomiskt antal!!

    ReplyDelete