Saturday 21 September 2013

Vavaú-Tongatapau-Nadi-Coral Coast

I går var en resdag.

Började med att säga hej då till mina tjejer Moa, Peti och Neti. Dom har varit fantastiska mot mig.

Foto © Marianne Myrberg- Moa, Peti och Neti


I onsdags hade det varit rabalder  på flygplatsen i Vavaú då dom bytt ut det stora planet mot ett sju-sittsigt.... Tonga time-big time. Till min lycka så gick iallafall planet nästan som det skulle från Vavaú. Det var en dubbelbokning och två personer var placerade på sätet 10 C. Så några spända minuter för en passagerare men det löste sig. Jag fick flyga med den berömda kinesiska piloten som jag hört lite för mycket om.... Men vi landade säkert på Tongatapau. 

Jag hade ca 5 timmar på Tongatapau innan flygplatsen öppnade för avfärd mot Nadi, Fiji. När jag ska ta en taxi så finns det ingen. Jag såg nog lite fundersam ut för en av chaufförerna, Edvard, som redan hade fyra personer i bilen undrade om jag också kunde åka med. *skratt* Dom skulle ner till stan och äta i väntan på sitt Auckland flyg som gick några timmar senare än mitt. Det gick mer än bra. Edvard lovade skjutsa ner mig till flyget så jag hängde med. Dom är otroligt omhändertagande här. 

Visade sig att jag hamnat med vinnarna i den stora fisketävlingen på Vavaú. Josh, Des, John och Bevan. Dom var från Nya Zeeland allihop och vinsten gör att dom får representera Tonga i World fishing games i Costa Rica i maj. Des drog upp en 230kg Blue Marlin. Imponerande. Har blivit lovad en bild.

När vi ändå hade tid blev det en tur runt ön. Hade en riktigt rolig dag. Har skrattat gott!


Foto © Marianne Myrberg- Josh, Des, John och Bevan


Foto © Marianne Myrberg- Vid blåshålen: Ser mest ut som en våg på bilden men är hål som vattnet pressas upp ur, lite som gejsrar längs hela kusten. Vackert.



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg- "The unusuall one" 



Foto © Marianne Myrberg- Stooor spindel

Min fråga: -Vilket är det största vilda djuret ni har på land här i Tonga 
 - "Ko"

Inte riktigt vad jag förväntat mig som svar. Dom har inga giftiga djur eller insekter. Och Mangoos (vet inte svenskt namn) har ätit alla ormar.


Foto © Marianne Myrberg- Flygande hundar



Foto © Marianne Myrberg - En flygande flygande hund




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg - Många gamla rostiga vrak efter cyklonen 2009

Foto © Marianne Myrberg- Hur söt kan man bli?


Foto © Marianne Myrberg- John, Josh, Bev, Jag och Des efter lunch


Foto © Marianne Myrberg-Byter Tonga time mot Fiji time


Foto © Marianne Myrberg- Vår Fijipilot som var en kopia av Anders Flodström fd rektor på KTH. Googla och se själv!

Nu ska jag göra mig i ordning för en segeldag bland Mamanuca öarna. Hörde att ni har fint väder hemma så njut!

Ps. Halsbandet jag beställt kom fram tillslut!

4 comments:

  1. Vad härligt att allt fungerat! Kramisar! Segla inte för fort! Ma o Pa

    ReplyDelete
  2. Ja det blev en riktigt härlig dag dessutom. Puss Mamma!

    ReplyDelete
  3. Dom kommer komma ihåg dej som "den där tjejen med kameran" :)
    Klick*Klick*Klick*Klick*Klick*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet inte hur många gånger någon frågat om jag är professionell fotograf. Det roliga här är att alla blir glada och gärna vill bli fotograferade. Inte som hemma där många inte vill eller tycker det är jobbigt. Men i går på båten tog jag bara 10 bilder, så det varierar. Kram!!!!

      Delete