Saturday 14 September 2013

Mãlõ e lelei!


Ibland måste man bara göra det som krävs för att anpassa sig. Oh vad jag var trött i går kväll. Var nerbjuden på fredagskväll på hotellet men jag orkade helt enkelt inte. Fick stå upp och titta på TV i mitt rum för att inte somna för tidigt. Men alla sätt är bra utom dom dåliga!



Foto © Marianne Myrberg - kolla "uttaget" för stjärtfenan....


 Och jag blev belönad med en riktig god natts sömn!

Foto © Marianne Myrberg - trött kille på flygplatsen


Vaknade runt kl 06 till lukten av rostat bröd och den härliga känslan av att idag skulle jag till Tonga. Tonga! Förstår ni hur galet det är!

Åt frukost med soluppgången. Såg ett föl springa på stranden. That’s a sight for sore eyes!


Idag har jag förutom min härliga morgon haft turen att träffa en hel hög mysiga människor.

Tog en promenad och handlade lite i den lokala surfbutiken utanför Smugglers Cove och träffade ägaren Ian.  Vi pratade länge bland annat om hans seglats från St Martin till Fiji under vintern. Tog 6 månader med tre oerfarna killar som blev riktigt bra på att segla efterhand. Onekligen lite roliga historier.  Han trodde att jag var från Irland så jag undrar hur jag låter egentligen... Han lämnade namn på sin guddotters familj som har bor här på Tongatapau. Han skulle ringa i förväg och förvarna lite om det var så att jag hinner dit för en middag. Tror dock inte jag hinner det då jag bara har en dag här innan jag åker till Vavau på måndag. Men kanske får jag chansen att ta en båttur med honom när jag är tillbaka på Fiji.

Fick en liten mini sightseeing på väg till flyget. Behövde inte ta bussen utan fick åka med en lokal kändis som arbetade på flygplatsen. Han var mycket stolt över att finnas på flygplatsens billboard. Han berättade att hans förfäder kom till Tonga från Indien för 138 år sedan. Tänk att det är så viktigt med ursprung och om man är gift.... Frågan ”Är du gift” kommer ovilkorligen som andra fråga efter den vanligaste som är ”Vart kommer du ifrån”? Namnpresentation gör man först efter att man fråga om man har barn. Men hur som, då vi hade gott om tid så tog han en liten extra sväng och berättade och pekade ut omgivningarna och Sabeto bergen med sin sovande jätte och gravida hustru. Han var imponerad av Jurgen som var hemma och höll ställningarna när jag var ute och reste och skickade en särskild hälsning till honom. Han tyckte att jag var en stark kvinna.  Han berättade  om sin dotter som hade nekat 4 föreslagna män och nu gift sig med kärleken hon själv valt. Han var märkbart rörd över att hon var så lycklig. Han berättade även om sina barnbarn. Jag har med mig lite saker till barn jag gillar längs vägen. Han fick en till barnbarnet som fyller 4 år på måndag. Det var mycket uppskattat.

Träffade en härlig tjej, Ofi, på flyget hit. En riktig fasionista som förundrades över min lätta packning. Hon visade upp sin smyckespåse. Bara den vägde flera kilo. Skrattade gott när jag sa att jag inte äger den genen utan går till en personal shopper för att handla kläder. Smyckesmässigt ser jag ju dessutom nästan lika dan ut varje dag. Hon är numera Amerikansk medborgare och bor 45 min från San Diego så hon sa att om jag kommer över skulle hon ta mig på shoppingtur i LA. Det vore ju inte så dumt! Vi skulle höras efter frukost i morgon för att se om vi kan hitta på något.  Vore kul med lite lokal guidning. Speciellt som det är söndag i morgon och hela Tonga stänger ner...



Foto © Marianne Myrberg - Ofi´s smyckes kasse


Chauffören från Flygplatsen här på Tongatapau var en rugbyspelare. Han spelade positionen ”prop” om jag förstog det rätt. Riktigt roligt att höra honom berätta så passionerat om sin sport. Han berättade även lite om skolsystemet, visade kungagravarna samt palatset. Någon kunglighet såg jag dock inte till (inte ovan mark iallafall). Han hade aldrigt simmat med valarna för det tyckte han var för farligt.... Han ska skjutsa mig till flyget igen på måndag så får se vad mer för spännande han har att berätta.

Hotellet jag bor på nu heter Waterfront lodge och är riktigt trevligt. 


Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg
Badrummet är lite SPA liknande och hotelltvättpåsen den finaste jag sett någon gång tror jag.Efter att jag skypat lite med Annika och Jurgen så promenerade bort till lokala butiken och handlade lite inför imorgon då allt är stängt. Känns fortfarande som jag är ”på väg”. Vavaú hägrar. Såg iallafall min första val på flygplatsen.




Foto © Marianne Myrberg - Hade inte haft något emot att ha den här hemma. Den är ca 1.5 m hög. 


Tänk att jag är på Tonga... Tonga!! Det känns helt galet. Fick lyckorus när jag såg incheckningsskylten på flygplatsen idag. Hjärtat slog fortare. Tongatapau, dit skulle jag. Lycka!  senare.


Nu ska jag snart ge upp för tröttheten.



Foto © Marianne Myrberg 


Kram!


Ps. Som lite kuriosa kan jag berätta att flygvärdinnorna på flyget ropade ut alla saker som blivit kvarglömda vid gaten. Helt otroligt vad folk glömmer. Bland annat en signerad Ukulele som dom sa kunde hämtas på eBay om den inte plockades upp snarast.






1 comment:

  1. Det låter som allt är ett äventyr! Kram o puss från oss! Ma o Pa

    ReplyDelete