Thursday 19 September 2013

En gång var jag i stan två gånger

I går jag varit nere i Neiafu.

Spenderade förmiddagen med Jane och Sophie och liftade med dom ner till stan när dom skulle till flygplatsen. Jag hoppas vi ses snart i Nya Zeeland.

Var förbi postkontoret. En underbar gammal kollonialbyggnad. Hade hoppats få köpa de ovanligt formade frimärken jag läst att dom ska ha på Tonga. Men utvecklingen hade kommit före mig så dom hade i o f s fina frimärken men kartformen hade hunnit före mig hit.


Foto © Marianne Myrberg


Tog en sväng ner till marknaden och skulle hämta mitt halsband jag beställt på kommission. Tyvärr fanns det inte där. Så jag betalade och hoppas att det blir levererat till resorten som lovat idag. Friskt vågat hälften vunnet sägs det ju. Hoppas att det är fint för jag vet ju inte hur det kommer se ut, bara hur jag hoppats att det ska vara.


Foto © Marianne Myrberg






Foto © Marianne Myrberg

Foto © Marianne Myrberg




















Lite rolig kuriosa är att det Lonely planet skriver i sina reseböcker stämt på pricken hittills:

-Ha alltid växel i små sedlar för dom visar bara upp plånboken och säger att dom inte har växel. Check!

- Avtala alltid priset i förväg annars blir det dyrare. Rena rookie misstaget men check på den också!

Taxin hem var mycket dyrare än taxin in. Halsbandet blev dock inte dyrare för att jag gjorde en egen beställning än det varit om jag köpt ett befintligt.




Gick en sväng och fotograferade och pratade med alla människor. Dom är otroligt vänliga och tycker om att bli fotograferade. Utom möjligen den här lilla tjejen då förstås.... 


Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg

Foto © Marianne Myrberg- Jättegullig tant med goda lövwraps


Foto © Marianne Myrberg


 
Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg


Lite bilder på Neiafu


Foto © Marianne Myrberg - Huvudkyrkan 



Foto © Marianne Myrberg -Hamnen



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg - Lokala bensinstationen




Foto © Marianne Myrberg




Foto © Marianne Myrberg
Foto © Marianne Myrberg - Träden här är helt underbara




Foto © Marianne Myrberg - Lite rolig lösning för förbrukade dyktuber 

Nu tänkte jag ta kajaken ut till revet och en fin sandstrand en bit bort. Sista dagen. I morgon bär det av till Fiji. Får se om det går bra med  flyget. Alla skrattar och skakar på huvudet. Tydligen kan flyget flyttas inte bara framåt i tiden utan även bakåt utan att meddela passagerare.  Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg ordentligt på lördag för jag har ett anslutningsflyg till Fiji jag måste passa. Jag har inte följt Lonely Planets råd att vara på Tongatapau minst två dagar innan internationellt flyg. Valde några extra dagar i paradiset. Hoppas det blir första gången dom har fel. Kruxet med om det strular på lördag är att hela Tonga stänger på söndagar.... Så håll tummarna att flyget går som det ska!!







3 comments:

  1. Här kommer fyra tummar från oss! // Kärmor

    ReplyDelete
  2. Vi håller också våra fyra!! Puss o Kram!! Ma o Pa

    ReplyDelete
  3. Tack! Det hjälpte bevisligen! Kram!

    ReplyDelete