Wednesday 18 September 2013

När drömmar går i uppfyllelse.

Vet inte om ord kan beskriva gårdagen. Den glömmer jag aldrig. Den var fantastisk på så många vis!

Blev hämtad kl 07 av Beluga Divers. Våran skipper Moa var exceptionell, inte bara att hon är Tongansk kvinna utan att hon hållit till på vattnet i många år. Av religiösa skäl så simmar normalt bara männen.

Dagen innan hade dom fått leta i 7 timmar innan dom stötte på valar. För oss tog det ca 50 min. Då började val och människa leken. Vi han precis ner i vattnet så försvann dom. Det är inte en barnlek att hänga med guiderna när dom drar iväg. På tredje försöket fick jag se min första val. En kalv som kom upp till ytan för luft med Mamma och en manlig kompanjon nere i djupet under. 

På andra försöket lyckades jag ta en videosnutt. Internetuppkopplingen är för långsamt här för att ladda upp den men kanske kan göra det senare. Återigen ett ganska kort möte där dom sakta glider iväg. Men hanen rullar ett varv. Jag fullkomligt älskar deras undersida. Är bara så vacker!!

Vi simmar till båten igen och följer efter valarna. Dom rör sig snabbt fast det ser så graciöst och enkelt ut. Nu får vi leta lite. Guiderna bestämmer sig för att släppa av oss lite snett framför det som ser ut att vara valarnas planerade väg. Mika, guiden tog mig i handen och simmade som en tok. Bara göra sig så strömlinjeformad det bara går och hänga med. Vi hinner precis fram när dom sakta kommer fram ur det blåa djupet. Bara glider förbi och jag får mitt magiska ögonblick. Ögonkontakt med en knölval på nära håll. Allt var bara tyst och blått och även om det säkert bara rör sig om 20 sekunder så var det allt jag kunde önska mig. Tiden stog still för en sekund och jag mötte dessa vackra, graciösa och snälla giganter för ett ögonblick. Jag var så rörd. Solen strålade ner genom vattnet och dom syntes så klart. Teckningarna och den karakteristiska hakan. Det var ett magiskt ögonblick. Så magiskt att jag glömde filma. Men jag njöt, som jag njöt. Mika log och kramade min hand efteråt men jag var bara tyst. 

När vi kom upp i båten var jag så rörd. Alla pratade glatt tills dom insåg att jag var alldeles tårögd. Alla blev lite tysta och sen blev det kramkalas. Kändes väldigt speciellt. Tänk att jag fick mitt ögonblick som jag drömt så länge om. 

Vi åker vidare igen och nu har valarna vant sig vid motorljudet och bestämt sig för att vi nog var ganska ok. Kanske hjälpte det med ögonkontakten. Vi stannar och guiden simmar ut och tittar. Signalerar att vi ska komma. Och där är dom. Så nöjda. Hanen och honan svävar och lägger sig nos mot nos.Ungen kommer upp till ytan då och då och då för luft. Går ner och diar. Vad ska jag säga. 29 magiska minuter får jag ligga där i vattnet och bara njuta (hade dykdatorn på mig). 


Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg- Kalven


Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg


Tillslut fick vi ge oss av.Valarna stannade. Var helt fantastiskt. Vet inte hur många valar vi såg längs vägen men säkert 20-25 st. Det var inte så vanligt.Förra året var det tydligen väldigt litet antal valar så då var det varit svårt att få se dom. Dom är otroligt vackra när dom hoppar upp ur vattnet. Tack alla himlen och universums makter för att jag fick uppleva detta magiska. Ord går inte att beskriva hur det känns att se dom på så nära håll. Superlativen kan bli många men det var väldigt, väldigt, väldigt speciellt.

Några bilder ovan vattnet.


Foto © Marianne Myrberg
Foto © Marianne Myrberg



Efter vårt sista långa stopp får jag erkänna att jag var ganska slut. Det bestämdes att vi skulle åka in till en lagun och äta sen lunch. Klockan var runt kl 14. Väl där var snorklingen jättefin.



Foto © Marianne Myrberg


  Vi samlades och åkte vidare. Nu kom vi till några grottor man kunde fridyka in till. Nej tack sa jag. Jo då sa min nyvunna vän Masa från Japan. Kan du bara dyka under båten är det inga problem. Eh.... tror inte det... Men jag blev lovad att det inte skulle vara så farligt och att det absolut var värt det.

Guiden Mika lovade följa med och han var med mig på alla dykningarna. Det var riktigt läskigt men otroligt härlig känsla av att ha klarat av det. Grottan var nästan helt mörk med bara ljus från öppningen under vattnet. När dyningarna slog på utsidan bildades en ånga där inne. Är otroligt glad att jag inte missade det.



Foto © Marianne Myrberg- Masa, ni skulle se hur fantastiskt han är i vattnet.



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg -Jag och Mika på väg ut igen  Fotagraferat av Masa


Vi åkte vidare igen till en ny grotta. Här dyker Mika ner i hålet som Mika och Masa fick övertala mig en stund för att försöka mig på. " -Jo kom igen. Lovar den är mycket enklare än den förra". Vilket den också var men det vet man ju inte förrän efteråt. Denna hade hål i grottaket och var mycket vacker.


Foto © Marianne Myrberg - Masa dyker in före mig i en av grottorna



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg



Foto © Marianne Myrberg


Mika fridök med mig och vi var nere på 11 m djup (hade dykdatorn på mig). Helt otroligt. Det kändes bara bättre och bättre. Och så vackert! Vilken dag!




Foto © Marianne Myrberg - Jag och Mika på väg ut genom en av de smala öppningarna. Och ja det är skitläskigt! Fotograferat av Masa.




Foto © Marianne Myrberg - Mika på väg till båten



Foto © Marianne Myrberg - Bild på Tongan Beach Resort från vattnet. Snyggt gjort och man kan inte se husen från vattnet trots att dom bara är 20 meter 
in.



Foto © Marianne Myrberg - Hela ligan som förgyllde min dag!


Vad kan jag säga annat än att dagen var unik och att jag känner mig så lycklig!!





19 comments:

  1. Tro det, mina tårar rinner också när jag läser och ser dina bilder. //Kärmor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan inte prata om det med Jurgen på Skype utan att rösten darrar lite och ögonen tåras. Det var ren magi. Finns inget bättre ord att beskriva det.

      Delete
  2. Finaste Mary! Låter verkligen magiskt och bilderna är helt otroliga! Vilken lycka! Roligt att få följa med dig på din resa. Bamsekramaaaaar <333 Sec

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, tack Secil! Underbart att du finns där. Det var ren och skär lycka. Och inte sån att man vill hoppa upp och ner utan snarare att man ville sitta på kanten på båten och bara titta ut över havet och alla öarna vi passerade.

      Delete
  3. Det du gör nu är inte normalt, är avis på dig. Men vilken upplevelse.Men du måste vara rädd om dig, vi följer dig hela tiden.Många krammar från os på VÄTÖ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kanske är sant. Det ligger väl inte direkt i släkten att vara normal *skratt* Tack för att ni finns där! Kram!!

      Delete
  4. Helt underbart att du fått uppleva allt detta! Man kan inte tro det är verkligt! Helt underbart! Ma o Pa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den här dagen har varit så speciell en dag bara kan vara! Älskar er mamma!

      Delete
  5. Fantastiskt att allt gick i uppfyllese de få gånger det verkligen fanns chans att göra det och att de var verkligen där vid detta tilfälle...

    Socker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det helt galet Tommy. Sitter just nu och tittar ut över stranden och kan knappt fatta vilken enorm tur jag hade. Ibland överträffar verkligheten fantasin.

      Delete
  6. Sitter här och ler för mig själv när jag läser om ditt fantastiska äventyr och tittar på dina underbara bilder. Så glad för din skull att du får uppleva detta och för att du delar med dig av dina upplevelser. Väntar med spänning på nästa inlägg. Kramar från Vallåkra/AK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack AK! Så kul att du är med mig på ett hörn! Kram i massor!!

      Delete
  7. Marianne, vilka underbara bilder! Och din beskrivning av upplevelsen med valarna är så vacker. Vilken lycka att få vara med om en sådan magisk stund. Tack för att du delar med dig av dina äventyr, ser fram emot nästa spännande berättelse. Kram från Åsa S.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Magisk var precis vad det var Åsa. Tack för att du finns med och tack för att du skriver lite! Finns inget bättre ord att beskriva det hela än magiskt. Vilken fantastisk tur jag hade. Inte bara med valarna utan hela dagen gjorde sitt. Kram och hoppas allt är bra med dig!

      Delete
  8. Tack alla för att ni skriver lite. Gör mig så glad när jag läser! Verkligen tack!! Ni gör verkligen min resa ännu lite bättre!

    ReplyDelete
  9. Vad fint beskrivet Marianne! Man känner verkligen känslan av hur speciellt och mäktigt det måste ha varit. Och vilka fina bilder! Vilket äventyr du har gett dig ut på! Låter helt underbart! Sån't där 'once in a lifetime' som alla borde bege sig ut på nån gång, eller kanske allra helst flera gånger (i olika format). :) En reflektion dock, vet inte om det bara är jag, men jag tycker det är rätt jobbigt att läsa vit text på svart bakgrund, blir trött i ögonen, och bilden av vita rader mot en bakgrund dröjer sig kvar en stund efter att jag slutat titta på texten (ex.vis när jag tittar på bilderna). Det kan förstås inverka att jag är lite trött, men annars tror jag även bloggen skulle vara fin med en ljus/vit bakgrund med svart text. :) En tanke. Ser fram emot att följa ditt äventyr när tillfälle ges! /Miranda

    ReplyDelete
  10. Tack Miranda! Det är ju bara början på resan men jag tror Tonga blir svårslaget. Men jag hoppas för det skulle innebära fantastiska saker. Det är verkligen härligt här, Tack för förslaget på bloggen. Jag ska testa när jag får tid och har ett internet som orkar lite mer.

    ReplyDelete
  11. Fungerar systemkameran? problem med skärpa fortfarande?
    Min favvo är den med dykaren som simmar i ljusstrålar - den kan bli något extra med lite efterbehandling!

    Glöm inte bort att slappna av och njuta lite också...

    /U

    ReplyDelete
  12. HEEEEEEj Uffe!!

    Kameran och jag är mer sams nu. Jag har några fina bilder till du ska få se sen.

    Jag ska göra mitt bästa.

    Kraaaam!!!

    ReplyDelete