Tuesday 24 September 2013

Ibland vet man inte hur dagen ska arta sig...

Idag har varit en galen dag.

Foto © Marianne Myrberg

Började med att jag såg  en surfare med otroligt långa rastaflätor. Gick fram och frågade om jag kunde få ta en bild. Det fick jag. Visade sig att han hette David, ursprungligen från Australien men numera bofast på Fiji. Pratade en lång stund. Mycket cool.

Foto © Marianne Myrberg


Checkade ut och taxin var tidig som vanligt. Den enda som går på Fiji time här är jag tror jag. Min chaufför för dagen hette Aryan. Vi han prata en hel del då taxiresan var över två timmar. Han berättade intressanta anektoder om byarna vi åkte igenom. Tyvärr har jag inte internet tid att berätta några av dom (men gör gärna det över en fika om någonärnyfiken - Innehåller bla flådda kor levande, stormar, och machete som sitter fast i träd...) När vi närmade oss Nadi frågade jag om det fanns något kul att titta på under em då jag hade lite tid. Aryan sa att han slutade fördagen efter min körning och gärna skulle skjutsa mig till några saker om jag ville. Funderade några sekunder men beslöt att tacka ja. Han hade trots allt varit väldigt trevlig de timmar vi hade i bilen över ön. Sagt och gjort vi bestämde en tid. När jag blir hämtad är dom två i bilen. Får erkänna att jag tänkte att det här skulle nog inte mamma tycka vara så bra... Men jag tyckte att dom verkade helt ok så jag chansade. Hoppade in i bilen och vi for mot ett ställe som skulle ha lera- och heta källor, Sabeto hot springs. 

Foto © Marianne Myrberg


Väl framme frågar jag om Aryan vill följa med. Han tittar först på mig som om jag inte är riktigt klok men bestämmer sig för att följa med.

Börjar med att man smetar in HELA sig med varm lera. Dom ger sig inte förrän man täckt hela kroppen. Kändes helt galet att jag stog där och smetade in mig. 

Foto © Marianne Myrberg fotograferat av Arfas


Leran ska sen torka för att sedan sköljas av i den första tempererade källan. Här är det lera i botten så man sjunker ner lite. Väldigt varmt. Nästa källa har ca 25 gradigt vatten. Här flöt man gärna runt en stund. Väldigt skönt. Plaskade runt ett tag medan familjen som äger stället berättar hur det utvecklats i familjen sedan många århundraden. Vi går vidare till källa nr tre som är ca 30-35 grader. 


Foto © Marianne Myrberg fotograferat av Arfas

Här håller dom på att lägga cement runt kanten. Hövding Lu-Mu-ni  som suttit vid kanten och lyssnat frågar vad jag heter och vart jag kommer ifrån. Hans farmor hette Marianne (gissar dock på annan stavning) och hade varit en fantastisk kvinna. Han ber mig skriva mitt namn, datum och Sverige vid poolkanten. Riktigt, riktigt, roligt. 

Foto © Marianne Myrberg


Foto © Marianne Myrberg fotograferat av Arfas


Så åker ni till Sabeto Hotsprings så kommer ni se mina handavtryck. Dom är vid trappen vid nedgången till sista källan så det går inte att missa.

Efter att vi tagit lite foton och dom tagit mina Facebookuppgifter (jo jag blev lite överraskad av det måste jag säga) så åkte vi vidare mot Garden of the sleeping giants. Vilket ställe! Här samlar man orkideer i en helt underbar park. 

Foto © Marianne Myrberg fotograferat av Arfas



Foto © Marianne Myrberg - Otroligt fint träd,stort!


Hit bara måste ni åka om ni är i området kring Nadi. Klättrade hela vägen upp på ena bergskanten och hade otroligt fin utsikt!


Foto © Marianne Myrberg


Efter det så skulle jag bli avsläppt vid hotellet. Aryan sa att det varit hans bästa födelsedag någonsin och att han skulle minnas den hela livet. Va? Sa jag. Fyller du år? Han svara att han blir 25 år kl 20:09. Då måste vi åka och köpa en tårtbit sa jag. Sagt och gjort. Vi åkte till lokala köpcentret och köpte tårtbitar som vi sen intog på en strand lite längre bort.

Middag åt jag med Martin och Margeret från Kanada. Träffade dom i hotellets lilla butik. Dom ska med samma båt i morgon. Reser också mycket liksom de flesta jag träffat på. Det är roligt att prata om gemensamma resmål och riktigt kul att få bra tips på nya ställen.

När vi åt började det regna lite. Servitrisen frågade om vi ville flytta in. Men det regnade så lite så vi beslöt att sitta kvar. Sakta ökade regnintensiteten och tillsslut var vi tvugna att springa in. Nu fullkomligt vräker det ner och jag hörde att det var översvämningsvarning i Nadi. Tyvärr trodde dom att det ska regna även i morgon. Hoppas att det bara är här runt ön och att det klarnar upp när vi kommer ut en bit bland öarna.

Är troligen det sista inlägget innan den 30/9 då jag åker till Sydney. Ska tydligen vara svårt att få tillgång till internet på öarna och jag har inte lyckats få tag i något SIM kort som passar min iPhone 5. Kommentarer när man säger att man har en sån är ”Släng den”.

Oväntat galen dag måste jag säga.


Ha det gott så länge!

11 comments:

  1. du är inte rädd du!!!!!!!! allt vågat hälften vunnet , heter det ju, och du drog en vinstlott!!!! Vi är med dig , det vet du. Krammmmm. // Kärmor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men jag tänkte efter före och magkänslan var helt rätt den här gången. En rolig dag!

      Delete
  2. Jag håller med Kärmot i allt! Ta vara på dig! Vi älskar dig!! Puss o Kram. Ma o Pa

    ReplyDelete
  3. Jag kan inte annat än instämma med övriga! Men vilka äventyr du får vara med om, och vilka underbara människor du lär känna. Ha en fortsatt härligt resa med många fler spännande äventyr! Kram från Åsa S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det finns klara fördelar med att resa själv. Alla har verkligen varit super goa, både på Fiji och Tonga. Kram!

      Delete
  4. Blev riktigt nervös Mary!! Jag hade aldrig gjort det hahahaha! Men vad bra det slutade- fantastiska kvinna!!!!! Och hur fin är inte du som köpte tårta och allt till födelsedagsbarnet? Du har så stort och fint hjärta! <3 Love you! Ta hand om dig!! Bamsekramar!

    ReplyDelete
  5. Hej!
    Underbart att läsa om din resa, super att du la ut länken på FB.
    Massa kramar cicci

    ReplyDelete
  6. Tack för alla kommentarer! Blir så glad! Nu ska jag ta ett bad och förbereda mig för bridge clime på Sydney Harbour bridge i morgon. Tyvärr får man inte ta med kamera. Hade nog kunnat ta fantastiska bilder där uppifrån. Men jag får njuta allt jag kan istället! Kram från Sydney! Tänk att jag är här!

    ReplyDelete